Bądź gotowy na wiosnę – zadbaj o swój samochód!

Jak przygotować samochód na wiosnę

Gdy dni stają się coraz cieplejsze, a po śniegu już dawno nie ma śladu, warto zadbać o kondycję samochodu i przygotować go do sezonu letniego. Bez względu na to, czy jest to Fiat, Alfa Romeo, Jeep czy Chrysler, samo umycie auta nie wystarczy, by pożegnać zimę i zagwarantować odpowiedni poziom bezpieczeństwa. W artykule podpowiemy, na co zwrócić uwagę przygotowując pojazd do sezonu letniego tak, by zwiększyć komfort jazdy, a co najważniejsze zapewnić sobie i innym podróżnym bezpieczeństwo na drodze.

Zmiana opon na letnie

Wymiana ogumienia na letnie powinna być wykonywana, gdy średnie temperatury ustabilizują się na poziomie 7 stopni Celsjusza. Zmiana podyktowana jest bezpieczeństwem prowadzenia samochodu oraz ekonomią. Zimowe opony przystosowane są do użytku w niskich temperaturach, a wykorzystanie ich w okresie letnim ma negatywne skutki zarówno dla jakości jazdy, jak i zużycia kompletu. Wymieniając opony na letnie, warto sprawdzić stan kompletu. Zalecenia mówią o głębokości bieżnika osiągającej wartość minimalną 3 – 4 mm. Ze względu na starzenie gumy warto zwrócić uwagę na wiek kompletu. Nie powinny one bowiem przekraczać 10 lat, a zalecany wiek nie powinien przekraczać 5 lat.

Czysty pojazd nie tylko w aspektach wizualnych

Dokładne umycie samochodu nie tylko cieszy oko, ale również zadba o stan karoserii po zimie. Zmagania należy rozpocząć od skrupulatnego umycia karoserii z zimowego brudu i pozostałości soli. Pozwoli to na skontrolowanie stanu nadwozia oraz lokalizację ewentualnych ubytków lakierniczych. Kolejnym elementem wartym rozpatrzenia jest glinkowanie, które pozwoli oczyścić powierzchnie i pozbyć się złogów takich jak: drobiny asfaltu, gumy, naloty z klocków hamulcowych czy nawet żywicy z drzew. Nie należy zapominać o takich elementach jak znaczki, emblematy i kratki. Oprócz konserwacji nadwozia warto zadbać o podwozie, które po kontakcie z bryłami lodu, śniegiem, solą drogową i piaskiem może nie być już w tak dobrej kondycji, jak przed zimą. Taki zabieg pozwoli ograniczyć lub wyeliminować powstawanie ognisk rdzy. W przypadku, gdy w samochodzie występują chromowane elementy ozdobne w postaci felg, listew wokół szyb czy detali na atrapie chłodnicy, warto skorzystać ze specjalistycznych środków konserwujących. Wymagają one nieco więcej uwagi i troski niż karoseria, gdy zamierzonym efektem ma być wysoki połysk elementu.

Kontrola układu hamulcowego

Niekorzystne, zimowe warunki drogowe przyczyniają się do większego zużycia poszczególnych elementów układu hamowania. Warto w tym miejscu poddać kontroli klocki hamulcowe, sprawdzić stan tarcz oraz rzucić okiem na przewody hamulcowe. Dobrym rozwiązaniem po przeprowadzeniu pobieżnej, samodzielnej kontroli jest udanie się do wyspecjalizowanego serwisu. Można tam sprawdzić stan układu hamulcowego oraz dokonać pomiarów dotyczących funkcjonowania systemu ESP/ABS.

Uzupełnienie płynów

Kontrola płynów i ewentualna ich wymiana jest ważnym elementem przygotowania samochodu na wiosnę i do całego sezonu letniego. W przypadku, gdy w aucie nie stosuje się płynów całorocznych, należy udać się do serwisanta i wymienić je na sezonowe. Należy zwrócić uwagę na płyn w układzie chłodzenia, płyn hamulcowy, olej silnikowy, olej w układzie wspomagania oraz płyn do spryskiwaczy. Szczególnie zaleca się wymianę płynu w układzie hamulcowym, który ze względu na higroskopijność powoduje zmniejszenie skuteczności hamowania. Niewielka ilość wody w płynie powoduje spadek jego temperatury wrzenia oraz bezpośrednio wpłynie na jakość i skuteczność hamowania.

Wiosenne porządki nie tylko w mieszkaniu

W przygotowaniach do sezonu letniego warto uwzględnić dokładne wyczyszczenie wnętrza samochodu. Dokładne odkurzenie i wyczyszczenie kabiny wpłynie na komfort podczas przebywania w aucie i zadba o estetykę całego pojazdu. Należy zwrócić uwagę nie tylko na siedzenia i deskę rozdzielczą, ale również wyczyścić dywaniki lub wymienić je na nowe oraz dokładnie umyć szyby od wewnątrz. Kolejnym wartym rozważenia krokiem jest wymiana filtra kabinowego, który narażony na działanie wilgoci w okresie jesienno – zimowym mógł stać się ogniskiem grzybów i pleśni.

Komentowanie wyłączone.